Oldal kiválasztása

Az a bizonyos első év

A hozzátáplálás megkezdésétől egészen a baba egy éves születésnapjáig minden anyuka gondosan ügyel arra, hogy betartsa azokat a javaslatokat, melyeket a védőnők és gyermekorvosok tanácsolnak nekik a gyermek optimális táplálása érdekében. Aprólékosan megtervezik, előkészítik, főzik, sütik vagy párolják a finomabbnál finomabb falatokat, de amikor eljön, az a bizonyos egy éves születésnap, az előtte olyan precíz gondoskodás valahogy eltűnik, pedig sok későbbi problémát előzhetnénk meg azzal az egyszerű dologgal, hogyha folytatnák az eddig használt és jól bevált praktikákat, tanácsokat.

A megváltás

Minden anyuka izgatottan várja az első szülinapot. A világ teljesen kitárul számukra, fellélegeznek azzal, hogy végre eljött az, az idő, amikor a kisgyermek már több mindent ehet, és nem kell neki külön főzőcskézni. Ez tényleg így lenne? A különböző szakemberek nem véletlenül mondják, hogy az első 1000 nap (fogantatástól, közel a két éves koráig) táplálkozása befolyásolhatja a gyermek későbbi egészségi állapotát. Tehát, ne legyintsünk rá, mert nagyon fontos szerepet tölthet be egy egészséges kezdet biztosításához.

hozzataplalas

A kisded igényei eltérőek

A kisdedek tápanyag- és energia szükséglete teljesen más, mint a felnőtteké. Számukra továbbra is változatos étrend szükséges ahhoz, hogy megfelelően fejlődjenek. Lényeges az, hogy minél színesebben etessük őket, ezért érdemes biztosítani idény zöldségeket, és gyümölcsöket, húsfélék, tojás, tejtermékek, gabonák széles körét, amivel támogathatjuk a számukra fontos vitamin – ásványi anyag és nyomelem bevitelt. Mindemellett bátran használjuk a fűszernövények sokaságát, a változatos ízekért.

A kisded étrend mitől különbözik a felnőttétől?

Fontos továbbra is az anyatej, vagy tápszer, esetleg tehéntej a kisgyermeknek, ez többnyire reggel és este kerül az étrendbe, mely biztosítsa a csontok kalcium és ásványi anyag igényét. Törekszünk, arra, hogy tízórai vagy uzsonna gyanánt a gyümölcsök nyers formában kerüljenek a babák tányérjába, kivétel esetleg a téli időszak, mert kevesebb választék állhat rendelkezésre.

hozzataplalas

Most már érdemes kis darabokban kínálni, hogy rágásra szoktassuk őket.

Ugyanakkor a konzervkészítmények kerülendőek ebben az életkorban, mert tartósítószert tartalmazhatnak és vitaminokban is szegényesek.

Ebédre megtarthatjuk a főzelékféléket, melyeket állati eredetű fehérjékkel kiegészítve adhatunk, heti egy-két alkalommal akár tejtermékkel kombinálva. A halfogyasztás is fontos szerephez jut, most már bátran kínálhatunk fő étkezéseknél.

Használhatóak mirelit zöldségkészítmények is, hogy biztosíthassuk továbbra is változatos étrendet. Előnyösnek bizonyulnak rakott ételek is, de levesek fogyasztása, telítő hatásuknál fogva kevésbé alkalmasak.

Vacsorára vagy reggelire a teljeskiőrlésű gabonákból készült kenyérfélék bizonyulnak egészségesebbnek, magasabb rosttartamunknál fogva. Heti egy alkalommal lenne adható péksütemény, vagy édességféle, ügyelve a helyes fogápolás betartására.

Tejtermékek közül a magasabb zsírtartamú fajták a szükségesek, mivel az állati eredetű zsírok is szükségesek az optimális fejlődéshez.

hozzataplalas

Sózás, ízesítés

A túlzott sózás és fűszerezés árthat a gyermek emésztésének, de köztudott, ártalmas ránk felnőttekre is. Az igazsághoz az is bele tartozik, hogy mi magyarok szeretünk ízesen enni, és ha nem vagyunk nagy fitnesz rajongók, akkor fűszeresen eszünk, mert így szeretjük, és nehezen mondunk le az eddig megszokott ízekről. Ennek tudatában érdemes lenne egy felnőtt étrendjébe is kevesebb sót biztosítani. A kisgyermek étrendjébe a nagyon erős fűszerek mellőzése javasolt, ugyanakkor érdemes zöldfűszerek széles skáláját használni.

Csak szép lassan

A fokozatosság ebben az életkorban is fontos szerepet játszik:

  • Nem kóstoltatott ételeket először kis mennyiségben adjunk
  • Fehérjepótlás gyanánt tojást már adhatunk (fehérjét és sárgáját)
  • Szálkamentes hallal is kínálhatjuk

Óvatosan bánjunk, mert könnyen érzékenységet okozhatnak:

  • Apró magvas gyümölcsök (eper, málna, szeder stb.)
  • Olajos magvak (dió, mogyoró, mandula, stb.)

hozzataplalas

Kerülendő tápanyagok

Bő olajban kisütött ételek vagy a túl sütött ennivaló árthat. Ugyanakkor próbálkozzunk többször sütőben sült ételt készíteni, mert így nem kell olajat, vagy zsiradékot használni.

Zsiradékok közül értékesebbnek bizonyulnak a hidegen sajtolt olajok, tekintve, hogy gazdagabbak többszörösen telítetlen zsírsavakban, melyek a szervezet maga nem tud előállítani. (olíva, napraforgó…)

Érdemes a főzés helyett párolni, hogy értékesebbek maradjanak az összetevők.

Szója termékek, és a gomba azonban nem javasolt óvodáskor előtt.

A választott termékek  összetevőit érdemes végig böngészni, hiszen számos étel tartalmazhat több egészségtelen összetevőket, több zsírt, cukrot, sót is. Pl. húskészítmények vásárlásakor, a magasabb vagy 100% hústartalmú készítményt szükséges előnyben részesíteni.

Tiltó listán szerepel a cukor, az édes gyümölcslevek, édességek, koffein.

hozzataplalas

A minták nevelnek

Zárásul szenteljünk figyelmet a helyes szokások kialakítására. Ennek érdekében az étkezéssel kapcsolatos teendők, vagy bármely gondozási folyamat esetén fektessünk energiát abba, hogy a kisgyermek életkorának megfelelően vonjuk be a teendőkbe. Terítsünk, főzzünk együtt, együnk együtt egy asztalnál. Ismertessük az evőeszközök, pohár használatával. Bármilyen tanulandó folyamatot érdemes játékos formában ismertetni, a gyerekek igen kíváncsiak, érdeklődőek, így könnyen bevonhatóak minden tevékenységbe. Segítsük, dicsérjük őket, hogy könnyen kedvet kaphassak mindezekhez.

Fénykép forrás: Freepik

Hírlevél

Facebook

Kapcsolat

Biztonságos és gyors online vásárlás
A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013. Bankkártya adataid áruházunkhoz nem jut el.
Wishlist 0
Continue Shopping